100 days Down Under - Reisverslag uit Tennant Creek, Australië van Hanneke Vledder - WaarBenJij.nu 100 days Down Under - Reisverslag uit Tennant Creek, Australië van Hanneke Vledder - WaarBenJij.nu

100 days Down Under

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

12 Februari 2014 | Australië, Tennant Creek

Hallo lieve Hollanders!
Ik had beloofd regelmatig een reisverslag te schrijven, maar ondertussen ben ik al ruim drie maanden weg dus het wordt hoog tijd voor een update! Het wordt grotendeels kort samenvatten want er zijn gewoon veel te veel leuke dingen gebeurd om allemaal te vertellen!

Ons avontuur begon met drie dagen Bangkok. Nogal een cultuurshock; chaotisch verkeer, mooie paleizen en tempels, overal eten op straat, mensen die je proberen af te zetten, super spicy food, een politieke opstand, goedkope massages en overal gouden boeddha beelden. Helaas geen tijd om buiten de stad te gaan, maar dat wil ik later zeker nog een keer doen!
In Sydney aangekomen was na 16 uur slaap de jetlag er wel uit. We hadden nog niet echt een plan, dus een paar dagen Sydney verkend vanuit Manly en Kings Cross en toen een ticket naar Cairns geboekt om maar te beginnen met de East Coast!

Het great barrier reef was het eerste hoogtepunt, een dag lang snorkelen en scuba diven tussen allemaal vissen en koraal in alle kleuren van de regenboog. Echt heel mooi! Daarna volgde een dagtour naar de Tablelands, zwemmen in meren en onder watervallen en een echte platypus gespot!
Vanaf Airlie Beach gingen we op een driedaagse zeiltocht rond de Whitsundays. Het weer was niet ideaal, maar de gezellige groep maakte veel goed! Een paar hele leuke dagen gehad, zwemmen bij Whitehaven Beach, snorkelen met schildpadden en nieuwsgierige vissen, zeilen en veel goon gedronken haha.
Hierna ging de reis verder naar Town of 1770, hier hebben we onze eerste kangooroos gespot op een motortocht en onze eerste surfles gehad in hele hoge golven!
Vanaf Hervey Bay gingen we naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Ook een driedaagse tocht en tot nu toe het leukste wat ik hier gedaan heb denk ik! Met de 4WD over het strand en bumpy roads racen in de hoop dat je niet vast komt te zitten. In mini tentjes geslapen waar s nachts wilde dingo’s omheen liepen, in super blauwe meren gezwommen, door het regenwoud gewandeld en haaien gespot vanaf Indan Head. Na Fraser Island bleek een groot deel van de groep ook door te reizen naar Noosa dus het feest ging nog een paar dagen door.
Na Noosa hadden we twee nachten in Brisbane, maar we hoorden van iedereen dat in Brisbane vrij weinig te zien was dus zijn we naar het Koala Sanctuary iets buiten de stad gegaan. Daar een hele leuke dag gehad tussen de kangooroos en andere australische beesten.
Met kerstmis waren we at the Goldcoast, het Las Vegas van Australië. Hoge wolkenkrabbers aan het strand en veel clubs. Kerst in bikini aan het strand was wel echt een aparte ervaring! Kerstavond gevierd met een heus turkey dinner met een gezellige groep uit het hostel. Tweede kerstdag bestaat hier niet, dus we reisden verder naar Byron Bay. Hier niet gesurft, we spaarden onze krachten voor de komende week, een surfkamp at Spot X! Het surfen ging al snel heel lekker, helaas waren de golven niet zo hoog, dus we moeten nog een keer onze skills testen op echt goede golven! We hebben een heel leuk oud en nieuw gehad hier. Met iedereen van het surfkamp de avond goed begonnen. Om 12 uur waren er zelfs een paar vuurpijlen op deze afgelegen plek. Na een nachtelijke nieuwjaarsduik in de zee de avond afgesloten met een groot kampvuur op het strand. Op 1 januari lagen we om 9 uur al lekker brakjes in de zee voor onze surfles!
Ons volgende avontuur was om hitchhikend Sydney te bereiken. Hele aparte mensen ontmoet, iemand die middeleeuwse gevechten naspeeld, een party opa en een soort business man die zijn plannen veranderde om ons de mooie plekjes langs de kust te laten zien en ons uiteindelijk de rest van de weg naar Newcastle te brengen. Daar een paar nachten gecoachsurft en de vele stranden van Newcastle gezien.
Eenmaal in Sydney eerst een paar dagen in Bondi geweest, veel op het strand gelegen en een poging tot surfen. Daarna naar een hostel op Kings Cross verplaatst om toch maar serieus met de banenjacht te beginnen. Dit bleek heel wat moeilijker te zijn dan we eerst dachten. Na ruim een week hadden we allebei eindelijk iets gevonden, Lies ging naar Brisbane en ik vloog een paar dagen later naar Alice Springs, waar ik na drie dagen opgehaald zou worden om een maand au pair werk te gaan doen in Tennant Creek! Dat is waar ik op het moment nu nog ben, probeer maar eens drie maanden samen te vatten terwijl er twee hyperactieve kinderen om je heen springen en op het toetsenbord slaan haha.

Alice Springs was echt totaal niet wat ik er van verwacht had, het is echt een klein stadje. Er hangt een hele rare sfeer, omdat de omgang tussen blanken en aboriginals zo moeilijk is.
Ik ging op een dagtrip naar Uluru en Kaka Tjuta National Park en zat om 6 uur s ochtends al in de bus. Het was dik 4 uur rijden voordat we in het National Park waren, maar wel echt de moeite waard! De gidsen wisten heel veel dreamtales te vertellen, dat zijn verhalen van de aboriginals over hoe allemaal landmarks in het gebied zijn ontstaan. Kaka Tjuta (de Olga’s) en Uluru (Ayers Rock) waren echt zo indrukwekkend groot, echt heel apart dat deze rotsen ineens zo in de platte vlakte liggen. In de avond hadden we een BBQ en sunset over Uluru, heel mooi om te zien! Na de zonsondergang begonnen we aan de lange terugreis naar Alice Springs. De volgende dag werd ik opgehaald door mn au pair gezin. Tennant Creek ligt 500 km boven Alice Springs, echt in de middle of nowhere. Een aparte ervaring om zo lang rechtdoor te rijden door de rode vlakte en het enige wat je tegenkomt zijn een paar roadhouses, cattle stations en een benzinepomp. De kinderen waar ik voor een maand op moest passen zijn een meisje van 2 en een jongetje van 4. De eerste week was het voor allemaal een beetje wennen, maar daarna werd het leuker met de kinderen. Ze luisterden beter en begonnen me te beschouwen als second mom. Het is heel gezellig in het gezin, het leuke is dat het echt australiërs zijn waar ik bij in huis woon zodat je al hun gewoontes mee krijgt. Veel nieuwe dingen gegeten en veel geleerd over de aboriginals, hoe het nou echt zit met hun moeilijke positie hier in Australië. Ze hebben me veel dingen hier laten zien, vooral de vader vond het leuk om me de echte outback experience te geven. Ze hebben me leren paard rijden, de goudmijnen in de omgeving laten zien, heilige dreamplaces van de Aboriginals bezocht, op een quad door de outback rondgescheurd en de vader heeft me beloofd dat hij me een keer meeneemt out shooting! Ik heb hier ook Australia Day gevierd, een soort van de verjaardag van Australië en vieren dat het een mooi land is. Iedereen hier kwam samen bij een groot meer in de buurt om het daar te vieren, heel gezellig. We hebben hier nu ook wat regen, niet heel gek in het regenseizoen zou je denken, maar de laatste keer dat ze regen hadden was in maart. Het is hier het grootste deel van de tijd boven de 35 graden met een strakblauwe lucht! Mijn tijd hier is helaas alweer bijna voorbij, komende zondag rijden we naar Darwin, 1000 km naar het noorden. Ik blijf daar nog 4 dagen met de familie om de stad te bekijken en op de kinderen te passen. Dan rijden zij terug en ga ik zelf verder. Eerst heb ik nog een weekje in Darwin om de nationale parken te bekijken en hopelijk wat krokodillen te zien! Daarna vlieg ik naar Brisbane om Lies weer te meeten, om dan samen naar Nieuw Zeeland te vliegen! Ik heb er heel veel zin in!
Ik ga proberen mn volgende reisverslag wat sneller te schrijven, maar het belangrijkste voor jullie om te weten is dat ik het echt ontzettend naar mn zin heb en nog lang niet naar huis wil!

Groetjes vanuit de middle of nowhere!

  • 13 Februari 2014 - 09:57

    Anneke Baauw Van Vledder:

    Lieve Hanneke,

    Wat een fantastische reis maak jij en ook samen met een vriendin! Zo leer je andere werelden en gewoontes kennen waar je zo rijk van wordt.
    Veel plezier in Nieuw Zeeland.
    Groetjes van Leo en Anneke

  • 13 Februari 2014 - 17:11

    Opa Van Vledder:

    Geweldig je ervaringen te lezen. Jaren geleden was ik met Oma op de meeste van de plekken waar jij bent geweest en waar je nog naar toe gaat. Komt allemaal weer boven. Geniet nog maar veel, ook straks in Nieuw Zeeland.
    Groeten van Opa

  • 03 Maart 2014 - 14:08

    Jenneke Boerman:

    Lieve Hanneke,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    We vonden het erg leuk om te lezen wat je zoal beleeft aan de andere kant vd wereld.
    Heel veel mooie ervaringen denk ik. leuk dat je ook een tijdje onderdeel hebt kunnen zijn van de Australische werkelijkheid van alle dag bij een lokale familie.
    Ik hoop dat je een hele fijne verjaardag hebt (gehad want het is bij jou een stuk later) vandaag!
    Groetjes van Jenneke, Rob en Cathelijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 2203

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 01 Juni 2014

Australia and more!

Landen bezocht: